Нещодавнє дослідження підкреслює необхідність ширшого розуміння шанобливого ставлення, особливо до жінок, які живуть з ВІЛ з малозабезпечених верств населення. Хоча повага до автономії пацієнта є важливою, вузький фокус на цьому аспекті може випустити з уваги інші шляхи, якими медичні працівники можуть виявляти повагу. Це може мати значний вплив на те, як жінки з уразливих спільнот сприймають медичну допомогу у ВІЛ-центрах. Проведене нещодавно дослідження колегами у США припускає, що розширення розуміння з боку медичних працівників того, як ці жінки сприймають повагу, може покращити взаємодію з пацієнтами, утримання їх у системі охорони здоров'я та покращити результати лікування.
Медична освіта традиційно наголошує на повазі до автономії пацієнта - наприклад, на інформованій згоді й його виборі, та дослідження вказує на те, що інші аспекти шанобливого ставлення до пацієнтів часто недооцінюються. Особливо це стосується жінок, які стикаються з численними рівнями дискримінації, як расової, так і соціально-економічної.
У дослідженні вивчався досвід жінок, які живуть з ВІЛ і отримують терапію щонайменше шість місяців. Воно мало на меті визначити практики, які сприяють утриманню жінок під наглядом та прихильності до лікування. Учасниць попросили розповісти про випадки, коли вони відчували повагу до себе з боку медичних працівників, що дозволило виявити два ключові аспекти, які визначають шанобливе ставлення до них:
- Ставлення медичних працівників до пацієнтів
- Медичний професіоналізм
Виходячи з цих результатів, визначено п'ять важливих шляхів, якими медичні працівники можуть виявляти повагу до пацієнтів, які живуть з ВІЛ:
- Ставитися до пацієнтів як до особистостей
Учасники постійно наголошували на важливості ставлення до людини як до особистості, а не лише як до пацієнта. Вони відчували, що їх поважають, коли медичні працівники виявляли інтерес до їхнього життя поза межами медичних питань і спілкувалися з ними на особистому рівні. І навпаки, відчуття, що лікар відкидає або ігнорує їх, було сприйнято як неповага.
- Сприяти рівності у догляді
Багато учасників зазначили, що відчувають повагу, коли до них ставляться як до партнерів у наданні медичної допомоги. Вони цінували участь у прийнятті рішень і були вдячні медичним працівникам, які заохочували їх ставити запитання і приділяли час поясненню процедур і результатів. Відчуття того, що вони співпрацюють зі своєю медичною командою, а не є пасивними отримувачами допомоги, було ключовим для того, щоб відчувати повагу.
- Уникати звинувачень і стигми
Повага також означала відсутність осуду чи звинувачень у зв'язку з їхнім статусом. Учасники відзначили, що ставлення до них без сорому, провини чи стигми було критично важливим у їхній взаємодії з медичними працівниками. Медичні працівники, які уникали поблажливого тону або осудливої поведінки, сприймалися як більш поважні.
- Надавати емоційну підтримку
Емоційна підтримка була ще одним важливим елементом поваги до учасників. Медичні працівники, які пропонували розраду, співчуття та розуміння у важкі моменти, сприймалися як такі, що виявляють справжню турботу. Визнання емоційних викликів, пов'язаних з життям з ВІЛ, та співчутливе ставлення до них давало пацієнтам відчуття поваги та підтримки.
- Підтримувати професіоналізм і конфіденційність
Повага також була пов'язана з тим, як надається допомога. Учасники цінували медичних працівників, які були доступними, відкритими та забезпечували їхню конфіденційність. Деякі висловлювали дискомфорт, коли під час прийому був присутній додатковий персонал, або коли в кімнатах очікування не вистачало приватності, що змушувало їх відчувати себе незахищеними. Захист конфіденційності пацієнта та забезпечення комфортного, приватного середовища були визнані важливими для шанобливого ставлення до пацієнта.
Незважаючи на те, що дослідження мало певні обмеження, зокрема, зосередження на конкретному місці та групі пацієнтів, воно дає цінну інформацію про те, як люди, які звертаються за допомогою у зв'язку з ВІЛ, визначають поняття поваги. Дослідження підкреслює важливість включення цих аспектів у медичну освіту для створення більш шанобливого та сприятливого медичного середовища. Таким чином, медичні працівники можуть покращити досвід пацієнтів і подолати соціальні та структурні бар'єри, які впливають на стан здоров'я людей, що живуть з ВІЛ.
Пам’ятайте: за потреби, Ви завжди можете отримати професійну допомогу через телемедицину, записавшись на консультацію до спеціаліста на платформі Help24 TeleHealth. Послуги безкоштовні, а конфіденційність повністю захищена. Телемедична консультація лікаря в онлайн клініці Help24 Telehealth — це повноцінна медична онлайн консультація з кваліфікованим лікарем, яка відбувається в системі охорони здоров’я, потребує підтвердження особи клієнта за допомогою паспортних даних з метою діагностики та лікування, надання ширшого спектру медичних послуг. Help24 TeleHealth – ми завжди поруч, де б ви не були!